
Uczniowie klasy I właśnie zakończyli realizację II modułu Międzynarodowego Projektu Czytelniczego „Czytam z klasą – lekturki spod chmurki”. Tym razem wybrali lekturę Marii Kownackiej pt. ,, Plastusiowy pamiętnik". Po jej przeczytaniu uzupełniali karty pracy w swoich Lekturnikach. Wykonali portret głównego bohatera , narysowali wybraną przygodę Plastusia oraz zaprojektowali okładkę do przeczytanej książki .Ponadto dzieci wysłuchały opowiadania o autorce książki i dowiedziały się w jaki sposób Maria Kownacka została pisarką i napisała ,,Plastusiowy pamiętnik". Obejrzeliśmy także kilka odcinków filmu o Plastusiu, rozwiązywaliśmy krzyżówki i rebusy związane z bohaterami lektury.
W ramach projektu realizowaliśmy wyznaczone zadania . Jednym z nich było wykonanie ,,Lektury w pudełku”. Pudełka po butach zostały estetycznie ozdobione i wypełnione różnymi rzeczami , które kojarzyły się dzieciom z przeczytaną lekturą. Znalazły się w nich oczywiście figurki ulepionych Plastusiów, panny z włóczki, pióra, stalówki, gumki myszki ,temperówki, ołówki itp. Następnie każdy uczeń prezentował swoją ,,Lekturę w pudełku" przed całą klasą. Wielką atrakcją w czasie omawiania lektury okazało się pisanie przez uczniów piórem takim jak pisały babcie i dziadkowie oraz siedzenie w ławce z lat 70-tych .
Na szkolnym korytarzu zorganizowaliśmy wystawkę naszych prac na temat przeczytanej lektury. Były to ulubione przygody Plastusia oraz Plastuś i jego przyjaciele-wycinanka w formie puzzli, wyeksponowaliśmy również nasze ,,Lektury w pudełku". Na honorowym miejscu stanęła oczywiście zabytkowa ławka z otworem na kałamarz . Wystawkę mogli podziwiać wszyscy uczniowie naszej szkoły.
Ostatnie zajęcia związane z lekturą zatytułowaliśmy ,,Naukowy zawrót głowy". Na nich uczniowie odgadywali zagadki związane z wykonywaniem mało znanych zawodów. Poznawali oczywiście zawód nauczyciela, związany z czytaną lekturą. W poszukiwaniu tej profesji uczniowie stworzyli rysopis nauczyciela i udali się do wirtualnego Miasta Zawodów. Po wysłuchaniu tekstu o pracy nauczyciela i odszukaniu miejsc, gdzie może on pracować, uczniowie wykonali rysunek przedstawiający nauczyciela w pracy. Następnie przeprowadzili wywiad ze swoją wychowawczynią, zadając jej bardzo interesujące i czasami zabawne pytania . Po zebraniu ważnych informacji przystąpili do wyróżnienia atrybutów nauczyciela, które rysowali na swoich kartach pracy. Dzieci uzupełniały także kartę pracy pt. ,,Jaki jest nauczyciel i co robi?". Na koniec uczniowie dokonali samooceny. Miło było zobaczyć, jak wszyscy potrafili odpowiedzieć na pytania dotyczące głównego bohatera i jego przygód oraz zawodu o którym była mowa w przeczytanej lekturze Za miesiąc przystępujemy do realizacji III , ostatniego w tym roku modułu i czytania kolejnej, fascynującej lektury.