ADAPTACJA SZKOLNA PIERWSZOKLASISTY
WSTĘP
Rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I stanowi przełomowy moment w jego życiu. Oznacza istotną zmianę jego sytuacji psychospołecznej. Podjęcie nowej roli, która jest dużą zmianą, wymaga wielu umiejętności emocjonalnych, społecznych i poznawczych. Dziecko staje wobec nowych obowiązków, staje się uczniem. Często towarzyszą temu negatywne emocje: obawa, lęk, niepokój przed nowym i nieznanym.
Pierwsze dni pobytu dziecka w szkole powinny zatem być szczególnie przemyślane zarówno od strony dydaktyczno–wychowawczej jak i organizacyjnej. Uczeń musi stale adoptować się do zmieniających warunków społecznych i wszelkich innych warunków w szkole i w dodatku przystosowywać się czynnie. Powinien pomagać mu w tym nauczyciel.
CELE OGÓLNE
- Budowanie pomostu pomiędzy doświadczeniami przedszkolnymi i szkolnymi;
- Nawiązanie pierwszych kontaktów pomiędzy nauczycielem, dziećmi i rodzicami;
- Wspieranie dziecka oraz jego rodziny w nowej sytuacji;
- Zaspokojenie poczucia bezpieczeństwa dzieci podczas adaptacji do szkoły;
- Eliminacja stresu adaptacyjnego;
- Przekształcenie środowiska szkolnego tak, by dzieci odbierały je jako otwarte i przyjazne;
- Włączenie dzieci w życie, tradycje i zwyczaje szkoły.
SZCZEGÓŁOWE CELE PROGRAMU
- Wspomaganie dziecka w procesie przystosowania do życia w nowych warunkach;
- Skrócenie czasu adaptacji dzieci w nowym środowisku, w nowej sytuacji, nowej roli;
- Poznanie u dzieci możliwości percepcji wzrokowej, słuchowej, orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowej, ruchowej i słownej wspomagające poznanie możliwości każdego ucznia;
- Kształtowanie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej w klasie;
- Sukcesywne nabywanie umiejętności korzystanie z różnych przedmiotów, sprzętów i pomieszczeń;
- Poznawanie osób pracujących w szkole – umiejętność zachowania się w stosunku do nich;
- Wyrabianie orientacji czasowej w rozkładzie dnia w szkole;
- Przygotowanie rodziców do udzielania dziecku wsparcia psychicznego i pomocy w procesie przystosowania;
- Pogłębienie wiedzy psychologicznej o problemach przystosowawczych małego dziecka;
- Ograniczenie w środowisku szkolnym liczby bodźców utrudniających dziecku adaptację;
- Integracja zespołu klasowego;
- Wypracowanie wspólnych norm i zasad;
- Uczenie się tolerancji;
- Pozyskanie rodziców do aktywnej współpracy z nauczycielem i ze szkołą.
OCZEKIWANE EFEKTY
- Dziecko bezstresowo staje się uczniem;
- Uczeń czuje się dobrze w murach szkolnych;
- Swobodnie porusza się po budynku szkolnym;
- Wie, jak funkcjonuje szkoła;
- Poznaje pracowników i pomieszczenia szkoły;
- Poznaje organizację życia w grupie, potrafi pracować w zespole, umie słuchać innych;
- Jest pozytywnie nastawiony do środowiska;
- Uświadamia sobie, że pobyt w szkole może być dla niego ciekawą i wesołą zabawą oraz formą radosnego działania i nauki;
- Uczestniczy w tworzeniu zasad zachowania;
- Wie, że każdy jest inny i ma do tego prawo;
- Rodzic ma poczucie bezpieczeństwa o swoje dziecko;
- Rodzic współpracuje z nauczycielem;
- Rodzice czynnie uczestniczą w życiu klasy.
WARUNKI NAUKI DLA UCZNIÓW KLASY PIERWSZEJ
- Dla zapewnienia ciągłości wychowania i kształcenia, nauczyciele uczący w klasie pierwszej znają podstawę programową wychowania przedszkolnego.
- Dbają o adaptację dzieci do warunków szkolnych, w tym o ich poczucie bezpieczeństwa. Czas trwania okresu adaptacyjnego określa nauczyciel, biorąc pod uwagę potrzeby dzieci.
- Sala lekcyjna składają się z dwóch części: edukacyjnej (wyposażonej w tablicę, stoliki itp.) i rekreacyjnej (odpowiednio do tego przystosowanej). Wyposażone jest w pomoce dydaktyczne i przedmioty potrzebne do zajęć, sprzęt audiowizualny, gry i zabawki dydaktyczne, kąciki tematyczne (np. przyrody), biblioteczkę itp. Uczniowie mają możliwość pozostawienia w szkole części swoich podręczników i przyborów szkolnych, bo każde dziecko posiada swoją szafkę.
- Uczniowie klas I-III mają swoje sale lekcyjne na oddzielnym piętrze szkolnym.
- Na korytarzu szkolnym wydzielonego piętra znajduje się kącik zabaw.
- Zajęcia z uczniami mogą odbywać się również w sali zabaw, a także w filii biblioteki miejskiej, która mieści się w budynku szkolnym.
- Sanitariaty przystosowane są do wieku ucznia.
- Edukacja w klasach I-III realizowana jest w formie kształcenia zintegrowanego. Ze względu na prawidłowości rozwoju umysłowego dzieci treści nauczania narastają i rozszerzają się w układzie spiralnym, tzn., że w każdym następnym roku edukacji wiadomości i umiejętności nabyte przez ucznia są powtarzane i pogłębiane , a potem rozszerzane.
- Edukacja polonistyczna. W początkowym okresie nauki kontynuowany jest rozpoczęty w przedszkolu proces kształtowania dojrzałości dzieci do nauki czytania i pisania. Umiejętności te kształtują się według wybranej metody, dbając o łączenie czytania z pisaniem. W klasie I szkoły podstawowej około połowy czasu przeznaczonego na edukację polonistyczną uczniowie mogą zajmować się rysowaniem i pisaniem, siedząc przy stolikach. Klasa I jest pierwszym etapem nauki czytania i pisania, a umiejętności te są intensywnie kształtowane w klasie II i III tak, aby uczniowie kończący klasę III wykazali się umiejętnościami określonymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego.
- Ważnym elementem edukacji polonistycznej jest rozwijanie u dzieci zamiłowanie do czytelnictwa poprzez słuchanie pięknego czytania i rozmawiania o przeczytanych utworach oraz korzystanie z biblioteki. Dobór utworów uwzględnia następujące gatunki literatury dziecięcej: baśnie, bajki, legendy, opowiadania, wiersze, komiksy – przy wyborze nauczyciele kierują się realnymi umiejętnościami czytelniczymi dzieci, a także potrzebami wychowawczymi i edukacyjnymi. Dzieci uczą się na pamięć wierszy, fragmentów prozy, tekstów piosenek itp.
- Edukacja matematyczna. W pierwszych miesiącach nauki w centrum uwagi jest wspomaganie rozwoju czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki. Dominującą formą zajęć są w tym czasie zabawy, gry i sytuacje zadaniowe, w których dzieci manipulują specjalnie dobranymi przedmiotami np. liczmanami. Następnie dba się o budowanie w umysłach dzieci pojąć liczbowych i sprawności rachunkowych. Dzieci korzystają z zeszytu ćwiczeń najwyżej przez jedną czwartą czasu przeznaczonego na edukację matematyczną. Przy układaniu i rozwiązywaniu zadań nauczyciele dbają o wstępną matematyzację; dzieci rozwiązują zadania matematyczne, manipulując przedmiotami lub obiektami zastępczymi, potem zapisują rozwiązanie.
- Edukacja przyrodnicza jest w części realizowana w naturalnym środowisku poza szkołą. W sali lekcyjnej są kąciki przyrody.
- Zajęcia komputerowe to dosłownie zajęcia z komputerami, prowadzone w korelacji z pozostałymi obszarami edukacji. W sali informatycznej są zestawy komputerowe z oprogramowaniem odpowiednim do wieku, możliwości i potrzeb uczniów. Komputery w klasach I-III są wykorzystywane jako urządzenia, które wzbogacają proces nauczania i uczenia się o teksty, rysunki i animacje tworzone przez uczniów, kształtują ich aktywność (gry i zabawy), utrwalają umiejętności (programy edukacyjne na płytach i w sieci), rozwijają zainteresowania itp.
- Język angielski. Nauczyciel organizuje dzieciom również pozalekcyjne formy nauki języka angielskiego.
- Edukacja muzyczna. Oprócz zajęć typowo muzycznych nauczyciel włącza muzykę do codziennych zajęć szkolnych jako tło tematu przy organizacji aktywności ruchowej, w celu wyciszenia się itp.
- Wychowanie fizyczne. Zajęcia z dziećmi prowadzone są na sali gimnastycznej oraz w terenie. Czas realizacji tego obszaru kształcenia przeznaczony jest na rozwijanie sprawności fizycznej uczniów.
- Doceniając rolę edukacji zdrowotnej, treści z tego zakresu umieszczono w wielu obszarach kształcenia, np. w obszarze wychowania fizycznego, edukacji przyrodniczej i edukacji społecznej. Ze względu na dobro uczniów, nauczyciel dba, aby uczniowie rozumieli konieczność oraz mieli nawyk dbania o zdrowie swoje i innych, aby wiedzieli, do kogo zwrócić się w razie konieczności udzielenia pierwszej pomocy.
- Każde dziecko jest uzdolnione. Nauczyciel odkrywa te uzdolnienia i je rozwija. W trosce o to, aby dzieci odczuwały satysfakcję z działalności twórczej, nauczyciel stwarza im warunki do prezentowania swych osiągnięć, np. muzycznych, wokalnych, recytatorskich, tanecznych, sportowych, teatralnych itp.
TREŚCI PROGRAMOWE I FORMY REALIZACJI
Treści programu |
Forma realizacji |
Nawiązanie bliskiego i serdecznego kontaktu z nauczycielem i innymi dziećmi |
Zabawy integrujące |
Pomoc dziecku w odnajdywaniu jego miejsca w grupie rówieśniczej i społeczności szkolnej |
Zabawy integrujące |
Przestrzeganie określonych zasad zachowania się w szkole |
Zawarcie „kontraktu” |
Prezentowanie własnej osoby |
Zabawa „Poznajmy się” |
Stwarzanie okazji do gromadzenia informacji na temat samego siebie |
Zajęcia, zabawy, rozmowy |
Porównywanie własnego wyglądu z wyglądem innych dzieci z jednoczesnym uznaniem własnej odrębności |
Rozmowy, obserwacje |
Ocena swojej działalności |
Samoocena, ocena opisowa nauczyciela |
Poznanie i nazywanie swoich stanów emocjonalnych oraz nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach przykrych przez wspólną rozmowę z nauczycielem i dziećmi |
Rozmowa, pokaz, drama |
Uczestnictwo w zabawach i grach zespołowych |
Gry i zabawy zespołowe |
Uczestniczenie w sytuacjach, kiedy nabywa się przekonania, że wiele zależy ode mnie. Nabywanie właściwego stosunku do innych dzieci |
Zajęcia, rozmowy |
Rozumienie znaczenia takich wartości jak: tolerancja, życzliwość, koleżeństwo |
Rozmowy |
Kształtowanie poszanowania dla innych dzieci i pracowników szkoły |
Rozmowy |
Ostrożne, uważne i swobodne poruszanie się po sali, korytarzu i innych pomieszczeniach szkolnych |
Zwiedzanie budynku szkoły, pokaz, rozmowy, znaki graficzne |
Reagowanie na wezwania i polecenia nauczyciela |
Rozmowy, obserwacja przez nauczyciela |
Opracowały nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej
mgr Hanna Matusiak
mgr Joanna Gil
mgr Małgorzata Kocjan