Innowacja pedagogiczna „Bliżej lasu" zrealizowana
W roku szkolnym 2015/2016, w klasach IV - VI została wdrożona innowacja pedagogiczna ,,Bliżej lasu". Była realizowana podczas zajęć pozalekcyjnych na kole przyrodniczym. Innowacją byli objęci chętni uczniowie z wyżej wymienionych klas.
Istotnym założeniem innowacji było, by poznawanie przyrody odbywało się przez interaktywne prowadzenie zajęć i nauczanie przez aktywne i twórcze doświadczanie przyrody.
W każdym tygodniu uczniowie uczestniczyli w zajęciach na których mieli możliwość bezpośredniego kontaktu z przyrodą, doświadczania i poznawania jej wszystkimi zmysłami a przede wszystkim jej samodzielnego odkrywania. Zajęcia koła przyrodniczego prowadzone były w sali dydaktycznej i w terenie, przy użyciu metod eksperymentalnych, doświadczalnych, edukacji leśnej, outdoor education. Istotnym założeniem każdych zajęć było danie dzieciom możliwości realizowania własnych pomysłów i podejmowania prób zrozumienia funkcjonowania przyrody. Kluczem tych zajęć było oddziaływanie na różne zmysły, które rzadko są stymulowane w edukacji tradycyjnej - węch, smak, dotyk.
Las jest wyjątkowym miejscem do prowadzenia działań edukacyjnych. Na wyciągnięcie ręki dostępni są w nich interesujący przedstawiciele różnych gatunków organizmów, można tu obserwować różne zjawiska i procesy przyrodnicze. Dlatego też odwoływano się do tych elementów przyrody, z jakimi dzieci mają szansę spotkać się na co dzień, i będą inspiracją do późniejszych samodzielnych obserwacji. Ponadto podczas realizacji programu współpracowano z Nadleśnictwem Olkusz i pracującymi w nim specjalistami. Dzięki tej współpracy uczniowie uczestniczyli w spotkaniach z pracownikami ds. edukacji leśnej nt. ,,Praca leśnika” i ,,Las jako skarbiec życia" oraz warsztatach terenowych ,,Od nasionka do sadzonki" na terenie Leśnictwa Szkółkarskiego Pomorzany.
Uczestnictwo w programie pozwoliło naszym uczniom na praktyczne zdobywanie wiedzy i umiejętności, a także na poznanie zasobów przyrodniczych środowiska lokalnego. Oprócz zdobytej wiedzy uczniowie rozwijali twórcze myślenie i współdziałanie przy rozwiązywaniu problemów, co niewątpliwie przyczyniło się do integracji społeczności szkolnej. Realizacja programu pozwoliła na podniesienie poziomu i efektów kształcenia przyrodniczego i ekologicznego uczniów naszej szkoły. Stali się oni bardziej wrażliwi i świadomi zagrożeń, jakie powoduje człowiek poprzez nieprawidłowe użytkowanie zasobów przyrody.
Po zakończeniu innowacji dokonano ewaluacji wśród uczniów. Z analizy ankiet, skierowanych do uczniów wynika, że innowacja była bardzo ciekawa. Uczniowie pozytywnie ocenili przeprowadzone zajęcia i uznali je za przydatne. Obserwując uczniów na zajęciach, można było zauważyć, że chętnie przystępują do wszelkich zadań, które mają charakter doświadczenia i eksperymentu. Lekcje zawierające tego typu działania wyzwalały w uczniach większą aktywność, chęć do działania, prowokowały pytania, prowadziły do szybszego i częstszego formułowania wniosków oraz ogólnie wzmagały zainteresowanie prezentowanymi treściami przyrodniczymi. Dotyczyło to zarówno uczniów osiągających dobre i bardzo dobre wyniki w procesie nauczania jak i uczniów słabszych.