rank website on google @ google seo rank website on google, google seo. rank website on bing @ bing seo Rank website on bing, bing seo. google knowledge graph @ knowledge graph Google knowledge graph, knowledge graph. google @ sitelinks Google sitelinks. Ctr manipulation tool @ ctr manipulation @ ctr manipulation service ctr manipulation tool, ctr manipulation, ctr manipulation service. ranking factors in google @ google ranking factors Ranking factors in google, google ranking factors. increase website ctr@ website ctr@ website ctr in google Increase website ctr, website ctr, website ctr in google. bad seo backlinks @ good seo backlinks Bad seo backlinks, good seo backlinks. google suggestions @ google autocomplete Create google suggestions, google autocomplete.

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

Akademia małego czytelnika

AUTORZY INNOWACJI : mgr Beata Furman

RODZAJ INNOWACJI : programowo-organizacyjna

CZAS TRWANIA INNOWACJI : rok szkolny 2015/2016

ZAKRES INNOWACJI:

Innowacją zostaną objęci uczniowie klas I, II, III, Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Braciejówce. Będzie wdrażana podczas zajęć edukacyjnych z zakresu edukacji wczesnoszkolnej w bibliotece wiejskiej w Braciejówce, która mieści się w budynku szkoły.

OSOBY WDRAŻAJĄCE INNOWACJĘ :

Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej: mgr Małgorzata Kocjan, mgr Hanna Matusiak, mgr Joanna Gil, mgr Beata Furman i mgr Agnieszka Bryzik - pracownik biblioteki wiejskiej w Braciejówce.

IDEA INNOWACJI:

Innowacja pt. Akademia małego czytelnika adresowana jest do uczniów klas I-III.

Czytelnictwo jako jedna z podstawowych aktywności człowieka zawiera w sobie ogromne walory wychowawcze. Literatura piękna kształtuje w człowieku poczucie piękna, dobra, prawdy, rozwija twórczą wyobraźnię. Wszystko, co za pośrednictwem słowa drukowanego pomaga młodemu człowiekowi zrozumieć świat i samego siebie, a także przygotować go do sukcesu w przyszłości, zawiera w sobie ogromny ładunek wychowawczy. To sprawia, że czytelnictwo jest bardzo ważnym mechanizmem oddziaływania wychowawczego na uczniów.

Edukacja czytelnicza we współczesnej szkole zajmuje bardzo ważne miejsce w całokształcie oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych. Zadaniem nauczycieli jest pieczołowite pielęgnowanie tego środka przekazu informacji. Nie wolno dopuścić, aby czytelnictwo zostało wyparte przez inne, bardziej nowoczesne i atrakcyjniejsze dla dziecka sposoby komunikowania się i przekazu wiadomości.

Niestety, dzisiaj, w dobie XXI wieku, w czasach telewizji, filmów video oraz gier komputerowych, coraz trudniej zachęcić przeciętnego ucznia do sięgnięcia po słowo pisane w postaci książki. Dlatego też współczesny nauczyciel staje przed problemem:  w jaki sposób rozwijać u dzieci zainteresowania czytelnicze.

Podstawowym założeniem programu jest włączenie uczniów w poczet czytelników biblioteki, zachęcanie ich do częstego i świadomego korzystania z wypożyczalni i czytelni. Ponadto, pokazanie dzieciom, że czytanie może być przyjemnością a nie nudą i przykrym obowiązkiem. Służy temu organizowanie zajęć w bibliotece, stwarzanie odpowiedniego klimatu podczas zajęć, poruszanie tematów o problemach dzieci, ich uczuciach, zachowaniu (elementy biblioterapii) oraz zaznajomienie dzieci z podstawowymi elementami wiedzy bibliotecznej i zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu.

CELE INNOWACJI :

Cel główny:

Głównym celem programu jest popularyzowanie czytelnictwa, stałe rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów, utrwalanie potrzeby stałego kontaktu z książką i czasopismem, poszerzanie zakresu wiadomości o otaczającym ucznia świecie, wzbogacanie czynnego słownika, ćwiczenie techniki czytania, wyrobienie umiejętności wyboru, oceny książki, wdrożenie do czytelnictwa nie tylko dla zdobywania wiedzy, ale i dla przyjemności.

Cele szczegółowe:

  1. Rozbudzanie chęci i motywacji do nauki:
  2. Kształtowanie i utrwalanie postaw twórczych:
  3. Kształcenie samoistne:
  4. Oddziaływanie terapeutyczne lektury:
  • budzenie i rozwijanie ciekawości poznawczej uczniów poprzezstworzenie im różnorodnych możliwości do bezpośredniego obcowania z książką,
  • budzenie zainteresowania lekturą jako źródłem potrzebnych informacji oraz inspiracją do zabawy i ciekawego spędzania czasu,
  • przybliżanie świata książek,
  • doskonalenie umiejętności korzystania z biblioteki.
  • wyzwalanie spontanicznej aktywności twórczej dziecka,
  • rozwijanie umiejętności realizowania własnych pomysłów,
  • rozwijanie myślenia i umiejętności twórczych,
  • rozwój wyobraźni, fantazji oraz ekspresji artystycznej w różnych dziedzinach,
  • stworzenie uczniom możliwości zaprezentowania swoich osiągnięć w różnych dziedzinach,
  • dostarczanie okazji do autokreacji ucznia.
  • podejmowanie przez ucznia coraz bardziej świadomych decyzji czytelniczych,
  • wyrobienie umiejętności wyboru i oceny książki,
  • rozwijanie języka ucznia, bogacenie zasobu leksykalnego czynnego i biernego,
  • nabywanie umiejętności interpretowania treści przeczytanego utworu,
  • ukazywanie wzorców właściwego zachowania,
  • kształcenie umiejętności empatycznego współdziałania w grupie,
  • wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za wspólną pracę,
  • uwrażliwianie na wartości kulturowe i rozbudzanie potrzeby stałego uczestnictwa w kulturze, uwrażliwienie na piękno języka literackiego,
  • umożliwianie uczestnictwa w wydarzeniach kulturowych.
  • wzmacnianie samooceny uczniów poprzez aktywizowanie do uczestnictwa w różnorodnych formach zajęć,
  • wzmacnianie i aktywizowanie uczniów słabszych i nieśmiałych,
  • kształtowanie i uświadamianie potrzeby dawania radości innym,
  • czerpanie radości ze wspólnie wykonanego zadania,
  • podtrzymywanie i utrwalanie więzi koleżeńskich pomiędzy dziećmi,
  • dostarczenie pozytywnych przeżyć emocjonalnych i estetycznych, pozwalających rozładować napięcia psychiczne.

FORMY I METODY PRACY:

Realizacja zadań programu edukacji czytelniczej wymaga od nauczyciela i uczniów dużej aktywności i stosowania różnorodnych form i metod pracy zgodnych z aktualnymi potrzebami i preferencjami uczniów. Na pierwszy plan wysuwają się więc zróżnicowane metody aktywizujące proces dydaktyczno – wychowawczy. W realizacji programu wykorzystywane będą:

  • gry i zabawy dydaktyczne,
  • ekspresja plastyczna i literacka,
  • inscenizacje,
  • drama,
  • granie ról,
  • konkursy czytelnicze,
  • wycieczki do Miejskiej Biblioteki Publicznej,

które łączyć się będą z metodami podającymi:

  • objaśnienia,
  • opowiadanie,
  • pogadanka.

Większość zajęć zostanie przeprowadzona w formie pracy zespołowej lub pracy w grupach, realizacja niektórych zadań przyjmie formę pracy indywidualnej dziecka.

Zainteresowania czytelnicze uczniów będą kształtowane poprzez:

  • wspólnegłośne czytanie ciekawych fragmentów lub całych książek,
  • nawiązywanie do osoby autora, poprzez napisanie listu bądź zorganizowanie wystawki książek,
  • przedstawienie sylwetek głównych bohaterów,
  • czytanie z podziałem na role, czy też inscenizowanie wybranych utworów lub ich fragmentów,
  • konkursy czytelnicze:
    - konkurs pięknego czytania,
    - konkurs w oparciu o znajomość lektury,
    - konkurs plastyczny na podstawie określonej książki,
    - konkurs recytatorski,
  • pisanie opowiadań na podstawie lektury, dopisywanie dalszych losów bohaterów,
  • udział w imprezach, konkursach, wystawach itp. organizowanych przez Miejską Bibliotekę Publiczną,
  • gry i zabawy czytelnicze-diagramy z ukrytymi tytułami, krzyżówki na podstawie treści utworów, zgaduj-zgadula, przyporządkowywanie autorów do tytułów itd.
  • prezentację własnej twórczości literackiej,

SPOSÓB REALIZACJI:

Program realizowany będzie w klasach I-III szkoły podstawowej. Zajęcia będą się odbywać w ramach zajęć edukacji wczesnoszkolnej, podczas uroczystości np.: pasowanie na czytelnika, dni książki itp. Dla każdej klasy edukacji wczesnoszkolnej przewidziano dziesięć spotkań w ciągu roku szkolnego ( 1 zajęcia w miesiącu) poświęconych tematyce czytelniczej i medialnej. Uczniowie wezmą również udział w organizowanych konkursach i warsztatach czytelniczych.

PRZEWIDYWANE EFEKTY:

     Uczniowie:

  • rozwiną zainteresowania czytelnicze,
  • utrwalą potrzebę stałego kontaktu z książką,
  • poszerzą zakres wiadomości o otaczającym świecie,
  • wzbogacą swój czynny słownik,
  • wyćwiczą techniki czytania,
  • wyrobią umiejętność wyboru, oceny książki,
  • zostaną wdrożeni do czytelnictwa nie tylko dla zdobywania wiedzy, ale i dla przyjemności.

EWALUACJA:

Aby przekonać się, czy zrealizowane zostały cele wychowawcze i edukacyjne, a uczniowie opanowali wymagane umiejętności przynajmniej na standardowym poziomie, konieczne jest przeprowadzenie ewaluacji. W jej wyniku otrzyma się informacje niezbędne do oceny wartości merytorycznej i metodycznej programu oraz wskazówki do jego modyfikacji.

Sposoby, środki i wskaźniki ewaluacji:

  •  obserwacja zachowań ucznia;
  • ocena ilości i jakości wytworów, prac uczniowskich;
  • ocena poziomu wiadomości i umiejętności uczniów, biorących udział w konkursach;
  • ocena aktywności czytelniczej uczniów (statystyki, ankieta);
  • ocena umiejętności interpersonalnych i pracy w grupie;
  • ocena atmosfery zajęć z edukacji czytelniczej; (po każdych zajęciach rozmowy   z uczniami na temat atmosfery zajęć).