Od września 2014 roku rozpoczynamy realizację
innowacji pedagogicznej „Ortografia z humorem”
AUTORZY INNOWACJI :
mgr Iwona Czopek, mgr Hanna Matusiak
RODZAJ INNOWACJI :
metodyczna (oparta na kartach pt. Bity ortograficzne M. Sabik)
CZAS TRWANIA INNOWACJI :
I okres roku szkolnego 2014/2015
ZAKRES INNOWACJI:
Innowacją zostaną objęci uczniowie klas II, III, IV i V Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Braciejówce . Będzie wdrażana podczas zajęć edukacyjnych z zakresu edukacji wczesnoszkolnej i języka polskiego.
OSOBY WDRAŻAJĄCE INNOWACJĘ :
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej: mgr Małgorzata Kocjan , mgr Hanna Matusiak, mgr Joanna Gil, nauczycielka języka polskiego mgr Iwona Czopek
FINANSOWANIE INNOWACJI:
Pozyskanie od dyrektora szkoły funduszy na zakup zestawu czterech części Bitów Ortograficznych .
IDEA INNOWACJI:
Innowacja pt. Ortografia z humorem adresowana jest do wszystkich uczniów w zespole klasowym. Działania objęte innowacją będą wplecione w proces dydaktyczno-wychowawczy, stanowiąc jego wsparcie z wykorzystaniem bitów ortograficznych przygotowanych specjalnie dla danej grupy uczniów. Innowacja ma na celu uatrakcyjnienie nauki ortografii.
W czasach współczesnych, w dobie komputerów, czytanie i pisanie sprawia dzieciom trudności. Przez to, że komputer koryguje błędy, zanika czujność ortograficzna. Dlatego biorąc pod uwagę nasze spostrzeżenia i doświadczenia w pracy z dziećmi, postanowiłyśmy wspomóc działania nad doskonaleniem umiejętności ortograficznych dzieci.
Cele innowacji będą realizowane poprzez zabawę dydaktyczną. Wykorzystuje ona i rozwija procesy poznawcze oraz operacje myślowe. Jest dla dzieci nie tylko przyjemnością, ale przede wszystkim umożliwia podnoszenie umiejętności ortograficznych. Stosowanie bitów w nauczaniu ortografii powoduje, że uczniowie wielokrotnie obcują z danym wyrazem, ale zawsze w inny sposób. Pomysłowo zilustrowane ortogramy dostarczą dziecku wielu bodźców. Będą sprzyjały rozwijaniu pamięci oraz wyrabianiu nawyku bezbłędnego pisania i czytania .
CELE INNOWACJI :
Cel główny:
I. Opanowanie przez uczniów umiejętności bezbłędnego pisania wyrazów zapamiętanych z bitów ortograficznych.
Cele szczegółowe:
- Rozbudzenie zainteresowań ortografią poprzez stworzenie dziecku sprzyjających warunków edukacyjnych, aby mogło nauczyć się jak najwięcej w formie zabawowej ( przy wsparciu rodziców).
- Doskonalenie umiejętności poprawnej pisowni poprzez zabawę (wykorzystując metodę bitów ortograficznych).
- Rozwijanie umiejętności analizowania trudności ortograficznych.
- Przygotowanie do testu ortograficznego z wyłonieniem klasowego mistrza ortografii.
- Rozwijanie umiejętności twórczych uczniów – tworzenie i prezentowanie własnych bitów ortograficznych.
FORMY I METODY PRACY:
Najczęściej stosowanymi formami i metodami pracy będą:
- zabawa kształcąca spostrzegawczość i pamięć wzrokową
- praca z tekstem, uzupełnianie luk, wypełnianie bitów przygotowanych przez nauczyciela
- kolorowanie kart pracy - bitów
- tworzenie uczniowskiego niezbędniczka ortograficznego i dwóch własnych bitów
- test ortograficzny
SPOSÓB REALIZACJI:
Innowacja będzie wdrażana podczas zajęć edukacyjnych z zakresu edukacji wczesnoszkolnej i języka polskiego. W każdym tygodniu uczniowie będą pracować z dwoma bitami.
Odpowiednio: kl. II pierwsza część bitów
kl. III druga część bitów
kl. IV trzecia część bitów
kl. V czwarta część bitów
W poniedziałki i środy nauczyciel zapoznaje z nowym bitem i zawiesza go w widocznym miejscu. Uczniowie codzienne głośno czytają zawieszone karty, utrwalając pisownię i uzupełniają pisakiem suchościeralnym po folii czarno – białe bity z lukami. Następnie dokonują samokontroli, poprawiają ewentualne błędy, ścierając chusteczką – czas codziennej pracy ok. 5 minut. W piątki powtarzają rymowanki, z pamięci uzupełniają i poprawiają teksty, z którymi wcześniej się zapoznawali. W domu kolorują rysunki i gromadzą karty, tworząc własne niezbędniki ortograficzne. Na koniec dzieci wykonują dwa własne bity ortograficzne. W szkole zostanie zorganizowana wystawa uczniowskich kart oraz zgromadzonych niezbędniczków.. Finałem pracy będzie test ortograficzny w każdej klasie, na podstawie którego zostanie wybrany klasowy mistrz ortografii
EWALUACJA:
Ewaluacja będzie przeprowadzona w formie:
- analizy testu ortograficznego dla poszczególnych klas z wyłonieniem klasowych mistrzów ortografii
- prezentacji samodzielnie stworzonych bitów i niezbędników ortograficznych
- oceny zastosowanej metody - ankieta do prowadzących