Uczniowie klasy I realizując zadania z III modułu ,,Na ratunek" zakończyli udział w całorocznym projekcie czytelniczym „Czytam z klasą- lekturki spod chmurki”. Jako ostatnią lekturę wybrali książkę pt. ,, Doktor Dolittle i jego zwierzęta ", której autorem jest Hugh Lofting . Po jej przeczytaniu wykonywali zadania związane z projektem. Uzupełniali swoje Lekturniki pisząc w nich imię i nazwisko autora, tytuł książki oraz wymienili głównych i drugoplanowych bohaterów. Następnie narysowali głównego bohatera - doktora Dolittle oraz jego wybraną przygodę. Ponadto dzieci wykonywały różnorodne ćwiczenia interaktywne , rozwiązywały rebusy, quizy i krzyżówki związane z przeczytaną lekturą. Obejrzeli również film animowany o doktorze Dolittle i jego zwierzętach.
Jako kolejne zadanie, uczniowie wykonali piękne ,,Lapbooki". Zostały one estetycznie ozdobione, pokolorowane i wypełnione różnymi informacjami, które kojarzyły się dzieciom z przeczytaną lekturą. Znalazły się w nich oczywiście postacie zwierząt występujących w książce, były postacie doktora Dolittle i innych bohaterów. Uczniowie w małych kopertach ukryli ciekawostki związane z Afryką i zwierzętami ,które tam mieszkają. Następnie każdy uczeń zaprezentował przed kolegami i koleżankami swój lapbook . Zwieńczeniem tego zadania było zorganizowanie na szkolnym korytarzu wystawki wykonanych prac.
Omawiając lekturę ,,Doktor Dolittle i jego zwierzęta" dzieci poznały zawód weterynarza oraz wiele zwierząt, które korzystały z jego pomocy. W związku z tym doskonałą zabawą dla całej klasy było zorganizowanie pokazu mody związanego z lekturą. Uczniowie przyszli przebrani za zwierzęta , za Doktora Dolittle oraz jego siostrę Sarę. Prezentowali się jak prawdziwe modelki i modele na wybiegu .Tak przebrani odwiedzili swoich kolegów i koleżanki z klasy II, którzy również czytali tę samą lekturę. Dodatkowo uczniowie zaprzyjaźnionej klasy musieli odgadywać za jakie postaci przebrali się ich koledzy i koleżanki z klasy I. Po przeczytaniu i omówieniu lektury uczniowie klasy I byli tak zafascynowani Afryką i jej mieszkańcami, że postanowili wykonać piękne prace plastyczne pt. ,,Zwierzęta afrykańskie na tle zachodzącego słońca", które wyeksponowaliśmy na szkolnym korytarzu .
Na zajęciach lekcyjnych , których temat brzmiał ,,Na ratunek" uczniowie poznawali zawód weterynarza związany z czytaną lekturą. W poszukiwaniu tej profesji uczniowie stworzyli rysopis weterynarza i udali się do wirtualnego Miasta Zawodów. Po wysłuchaniu tekstu o pracy weterynarza i odszukaniu miejsc, gdzie może on pracować, uczniowie wykonali rysunek przedstawiający lekarza zwierząt w jego pracy. Następnie prowadzona była pogadanka na temat zawodów w których spotyka się więcej kobiet lub więcej mężczyzn i czy uczniowie znają kogoś kto wykonuje zawód nietypowy dla swojej płci. Po zebraniu ważnych informacji na temat poznanego zawodu uczniowie przystąpili do wyróżnienia atrybutów weterynarza, które narysowali na swoich kartach pracy w Lekturnikach. Dzieci uzupełniały także kartę pracy pt. ,,Jaki jest weterynarz i co robi". Ciekawym podsumowaniem zajęć była zabawa w weterynarza. Uczniowie otrzymali karty pracy na których napisane były objawy chorobowe podanych zwierząt i mieli za zadanie wybrać dla nich właściwe leczenie. Na koniec uczniowie dokonali samooceny. Miło było zobaczyć, jak wszyscy umieli odpowiedzieć na pytania o jakim zawodzie była mowa w czytanej lekturze i jakie cechy powinna mieć osoba wykonująca zawód weterynarza. Dzieci utrwaliły również wiedzę na temat Miasta Zawodów i nauczyły się po nim sprawnie poruszać.
Dzięki zrealizowanemu projektowi uczniowie rozwinęli swoją ciekawość i aktywność czytelniczą. Pogłębili wiedzę na temat cech i kompetencji osób wykonujących zawody : pilota( lektura ,,Pilot i ja”), nauczycielki ( lektura ,, Plastusiowy pamiętnik) i weterynarza ( lektura ,,Doktor Dolittle i jego zwierzęta”). Udział w projekcie przyczynił się do integracji zespołu klasowego, częstszego odwiedzania biblioteki oraz zachęcił rodziców do czytania dzieciom.
Po wykonaniu każdego modułu, klasa otrzymała od autorki projektu pani Honoraty Szaneckiej potwierdzenie jego zrealizowania, a każdy uczeń na koniec otrzymał pamiątkowy dyplom za udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym ,,Czytam z klasą – lekturki spod chmurki”.
