INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Akademia małego czytelnika
AUTORZY INNOWACJI : mgr Beata Furman
RODZAJ INNOWACJI : programowo-organizacyjna
CZAS TRWANIA INNOWACJI : rok szkolny 2015/2016
ZAKRES INNOWACJI:
Innowacją zostaną objęci uczniowie klas I, II, III, Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Braciejówce. Będzie wdrażana podczas zajęć edukacyjnych z zakresu edukacji wczesnoszkolnej w bibliotece wiejskiej w Braciejówce, która mieści się w budynku szkoły.
OSOBY WDRAŻAJĄCE INNOWACJĘ :
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej: mgr Małgorzata Kocjan, mgr Hanna Matusiak, mgr Joanna Gil, mgr Beata Furman i mgr Agnieszka Bryzik - pracownik biblioteki wiejskiej w Braciejówce.
IDEA INNOWACJI:
Innowacja pt. Akademia małego czytelnika adresowana jest do uczniów klas I-III.
Czytelnictwo jako jedna z podstawowych aktywności człowieka zawiera w sobie ogromne walory wychowawcze. Literatura piękna kształtuje w człowieku poczucie piękna, dobra, prawdy, rozwija twórczą wyobraźnię. Wszystko, co za pośrednictwem słowa drukowanego pomaga młodemu człowiekowi zrozumieć świat i samego siebie, a także przygotować go do sukcesu w przyszłości, zawiera w sobie ogromny ładunek wychowawczy. To sprawia, że czytelnictwo jest bardzo ważnym mechanizmem oddziaływania wychowawczego na uczniów.
Edukacja czytelnicza we współczesnej szkole zajmuje bardzo ważne miejsce w całokształcie oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych. Zadaniem nauczycieli jest pieczołowite pielęgnowanie tego środka przekazu informacji. Nie wolno dopuścić, aby czytelnictwo zostało wyparte przez inne, bardziej nowoczesne i atrakcyjniejsze dla dziecka sposoby komunikowania się i przekazu wiadomości.
Niestety, dzisiaj, w dobie XXI wieku, w czasach telewizji, filmów video oraz gier komputerowych, coraz trudniej zachęcić przeciętnego ucznia do sięgnięcia po słowo pisane w postaci książki. Dlatego też współczesny nauczyciel staje przed problemem: w jaki sposób rozwijać u dzieci zainteresowania czytelnicze.
Podstawowym założeniem programu jest włączenie uczniów w poczet czytelników biblioteki, zachęcanie ich do częstego i świadomego korzystania z wypożyczalni i czytelni. Ponadto, pokazanie dzieciom, że czytanie może być przyjemnością a nie nudą i przykrym obowiązkiem. Służy temu organizowanie zajęć w bibliotece, stwarzanie odpowiedniego klimatu podczas zajęć, poruszanie tematów o problemach dzieci, ich uczuciach, zachowaniu (elementy biblioterapii) oraz zaznajomienie dzieci z podstawowymi elementami wiedzy bibliotecznej i zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu.
CELE INNOWACJI :
Cel główny:
Głównym celem programu jest popularyzowanie czytelnictwa, stałe rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów, utrwalanie potrzeby stałego kontaktu z książką i czasopismem, poszerzanie zakresu wiadomości o otaczającym ucznia świecie, wzbogacanie czynnego słownika, ćwiczenie techniki czytania, wyrobienie umiejętności wyboru, oceny książki, wdrożenie do czytelnictwa nie tylko dla zdobywania wiedzy, ale i dla przyjemności.
Cele szczegółowe:
- Rozbudzanie chęci i motywacji do nauki:
- Kształtowanie i utrwalanie postaw twórczych:
- Kształcenie samoistne:
- Oddziaływanie terapeutyczne lektury:
- budzenie i rozwijanie ciekawości poznawczej uczniów poprzezstworzenie im różnorodnych możliwości do bezpośredniego obcowania z książką,
- budzenie zainteresowania lekturą jako źródłem potrzebnych informacji oraz inspiracją do zabawy i ciekawego spędzania czasu,
- przybliżanie świata książek,
- doskonalenie umiejętności korzystania z biblioteki.
- wyzwalanie spontanicznej aktywności twórczej dziecka,
- rozwijanie umiejętności realizowania własnych pomysłów,
- rozwijanie myślenia i umiejętności twórczych,
- rozwój wyobraźni, fantazji oraz ekspresji artystycznej w różnych dziedzinach,
- stworzenie uczniom możliwości zaprezentowania swoich osiągnięć w różnych dziedzinach,
- dostarczanie okazji do autokreacji ucznia.
- podejmowanie przez ucznia coraz bardziej świadomych decyzji czytelniczych,
- wyrobienie umiejętności wyboru i oceny książki,
- rozwijanie języka ucznia, bogacenie zasobu leksykalnego czynnego i biernego,
- nabywanie umiejętności interpretowania treści przeczytanego utworu,
- ukazywanie wzorców właściwego zachowania,
- kształcenie umiejętności empatycznego współdziałania w grupie,
- wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za wspólną pracę,
- uwrażliwianie na wartości kulturowe i rozbudzanie potrzeby stałego uczestnictwa w kulturze, uwrażliwienie na piękno języka literackiego,
- umożliwianie uczestnictwa w wydarzeniach kulturowych.
- wzmacnianie samooceny uczniów poprzez aktywizowanie do uczestnictwa w różnorodnych formach zajęć,
- wzmacnianie i aktywizowanie uczniów słabszych i nieśmiałych,
- kształtowanie i uświadamianie potrzeby dawania radości innym,
- czerpanie radości ze wspólnie wykonanego zadania,
- podtrzymywanie i utrwalanie więzi koleżeńskich pomiędzy dziećmi,
- dostarczenie pozytywnych przeżyć emocjonalnych i estetycznych, pozwalających rozładować napięcia psychiczne.
FORMY I METODY PRACY:
Realizacja zadań programu edukacji czytelniczej wymaga od nauczyciela i uczniów dużej aktywności i stosowania różnorodnych form i metod pracy zgodnych z aktualnymi potrzebami i preferencjami uczniów. Na pierwszy plan wysuwają się więc zróżnicowane metody aktywizujące proces dydaktyczno – wychowawczy. W realizacji programu wykorzystywane będą:
- gry i zabawy dydaktyczne,
- ekspresja plastyczna i literacka,
- inscenizacje,
- drama,
- granie ról,
- konkursy czytelnicze,
- wycieczki do Miejskiej Biblioteki Publicznej,
które łączyć się będą z metodami podającymi:
- objaśnienia,
- opowiadanie,
- pogadanka.
Większość zajęć zostanie przeprowadzona w formie pracy zespołowej lub pracy w grupach, realizacja niektórych zadań przyjmie formę pracy indywidualnej dziecka.
Zainteresowania czytelnicze uczniów będą kształtowane poprzez:
- wspólnegłośne czytanie ciekawych fragmentów lub całych książek,
- nawiązywanie do osoby autora, poprzez napisanie listu bądź zorganizowanie wystawki książek,
- przedstawienie sylwetek głównych bohaterów,
- czytanie z podziałem na role, czy też inscenizowanie wybranych utworów lub ich fragmentów,
- konkursy czytelnicze:
- konkurs pięknego czytania,
- konkurs w oparciu o znajomość lektury,
- konkurs plastyczny na podstawie określonej książki,
- konkurs recytatorski,
- pisanie opowiadań na podstawie lektury, dopisywanie dalszych losów bohaterów,
- udział w imprezach, konkursach, wystawach itp. organizowanych przez Miejską Bibliotekę Publiczną,
- gry i zabawy czytelnicze-diagramy z ukrytymi tytułami, krzyżówki na podstawie treści utworów, zgaduj-zgadula, przyporządkowywanie autorów do tytułów itd.
- prezentację własnej twórczości literackiej,
SPOSÓB REALIZACJI:
Program realizowany będzie w klasach I-III szkoły podstawowej. Zajęcia będą się odbywać w ramach zajęć edukacji wczesnoszkolnej, podczas uroczystości np.: pasowanie na czytelnika, dni książki itp. Dla każdej klasy edukacji wczesnoszkolnej przewidziano dziesięć spotkań w ciągu roku szkolnego ( 1 zajęcia w miesiącu) poświęconych tematyce czytelniczej i medialnej. Uczniowie wezmą również udział w organizowanych konkursach i warsztatach czytelniczych.
PRZEWIDYWANE EFEKTY:
Uczniowie:
- rozwiną zainteresowania czytelnicze,
- utrwalą potrzebę stałego kontaktu z książką,
- poszerzą zakres wiadomości o otaczającym świecie,
- wzbogacą swój czynny słownik,
- wyćwiczą techniki czytania,
- wyrobią umiejętność wyboru, oceny książki,
- zostaną wdrożeni do czytelnictwa nie tylko dla zdobywania wiedzy, ale i dla przyjemności.
EWALUACJA:
Aby przekonać się, czy zrealizowane zostały cele wychowawcze i edukacyjne, a uczniowie opanowali wymagane umiejętności przynajmniej na standardowym poziomie, konieczne jest przeprowadzenie ewaluacji. W jej wyniku otrzyma się informacje niezbędne do oceny wartości merytorycznej i metodycznej programu oraz wskazówki do jego modyfikacji.
Sposoby, środki i wskaźniki ewaluacji:
- obserwacja zachowań ucznia;
- ocena ilości i jakości wytworów, prac uczniowskich;
- ocena poziomu wiadomości i umiejętności uczniów, biorących udział w konkursach;
- ocena aktywności czytelniczej uczniów (statystyki, ankieta);
- ocena umiejętności interpersonalnych i pracy w grupie;
- ocena atmosfery zajęć z edukacji czytelniczej; (po każdych zajęciach rozmowy z uczniami na temat atmosfery zajęć).