rank website on google @ google seo rank website on google, google seo. rank website on bing @ bing seo Rank website on bing, bing seo. google knowledge graph @ knowledge graph Google knowledge graph, knowledge graph. google @ sitelinks Google sitelinks. Ctr manipulation tool @ ctr manipulation @ ctr manipulation service ctr manipulation tool, ctr manipulation, ctr manipulation service. ranking factors in google @ google ranking factors Ranking factors in google, google ranking factors. increase website ctr@ website ctr@ website ctr in google Increase website ctr, website ctr, website ctr in google. bad seo backlinks @ good seo backlinks Bad seo backlinks, good seo backlinks. google suggestions @ google autocomplete Create google suggestions, google autocomplete.

Innowacja pedagogiczna „Kamishibai- papierowy teatr” zakończona

Kami

           

       Innowacja „Kamishibai- papierowy teatr” adresowana była dla uczniów klas I-III. Głównym celem programu było zapoznanie dzieci z Kamishibai oraz stworzenie przez nich własnego opowiadania i zaprezentowanie go innym dzieciom i rodzicom. Program powstał, aby umożliwić dzieciom bliższy kontakt z literaturą dziecięcą przedstawioną w mało znanej formie- „papierowego teatrzyku”. Pracę z dziećmi rozpoczęto od prostych form literackich a skończono twórczością własną dzieci. To była wspólna praca nad analizą tekstu literackiego, słowem oraz tworzeniem opowiadań w postaci rysunków. Zajęcia prowadzone były w formie pracy zespołowej. Realizacja niektórych zadań przyjęła formę pracy indywidualnej. Program pozwolił dzieciom zaprezentować swoje talenty oraz cieszyć się własną grą. Ponadto uczniowie:

  • wzbogacili swoje słownictwo,
  • rozwijali wyobraźnię, kreatywność,
  • doskonalili sprawność słuchania, mówienia, czytania i pisania,
  • nauczyli się odpowiedzialności za wspólną pracę,
  • wdrożono nieśmiałe dzieci do działania,
  • przeżywali pozytywne emocje.

Program realizowany był na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej i zajęciach artystycznych. Na pierwszych zajęciach uczniowie zostali zapoznani z historią Kamishibai oraz opowiadaniami: Groszek, Szukając Marudka, Legenda o Skarbniku, Mój przyjaciel Kemushi.

Na kolejnych zajęciach uczniowie sami zadecydowali jakie opowiadania zilustrują i napiszą do nich tekst. Wykonano ilustracje, opracowano tekst oraz samodzielnie zaprezentowano opowiadanie przedszkolakom, uczniom z innych klas oraz rodzicom. Uczniowie klasy I opracowali opowiadanie Braci Grimm Trzy świnki.

Uczniowie klasy II zostali podzieleni na 4 grupy. Każdy zespół przygotował ilustracje oraz tekst do wybranego przez siebie utworu. Dzieci wybrały:

  • Grupa I- Kopciuszek- Baśń Braci Grimm,
  • Grupa II- wiersz Kwoka- Jan Brzechwa,
  • Grupa III- Trzy świnki - Baśń Braci Grimm,
  • Grupa IV- Czerwony Kapturek- Charles Perrault.

Wszystkie grupy po przygotowaniu swoich „papierowych teatrzyków” zaprezentowały się na forum klasy. Ponadto bajka Kopciuszek i wiersz Kwoka były przedstawione rodzicom podczas zebrania z nimi. Pozostałe opowiadania zaprezentowano w przedszkolu oraz uczniom klasy I i III.

Uczniowie klasy III przygotowali opowiadanie Elmer i motylek autora David Mc Kee. Podobnie jak uczniowie z młodszych klas, trzecioklasiści pokazali swój „papierowy teatr” przedszkolakom, uczniom klasy I i II oraz rodzicom.

Ponadto zorganizowano wystawę prac (rysunków). Uczniowie wybrali najładniejsze rysunki z poszczególnych klas i wręczono nagrody..

Po zakończeniu innowacji przeprowadzono ewaluację wśród uczniów. Zadano dzieciom dwa pytania.

  1. Czy podobały Ci się zajęcia Kamishibai?
  2. Czy chciałbyś kontynuować zajęcia Kamishibai w następnej klasie?

Zdecydowanej większości uczniów zajęcia podobały się i chcieliby, aby zajęcia trwały w następnym roku szkolnym.

 

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

Angielski z TIKiem

AUTORZY INNOWACJI : mgr Justyna Piątek

RODZAJ INNOWACJI : metodyczna

CZAS TRWANIA INNOWACJI : rok szkolny 2015/2016

ZAKRES INNOWACJI:

Innowacją zostaną objęci uczniowie klasy VI Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II   w Braciejówce. Będzie wdrażana podczas zajęć języka angielskiego i zajęć pozalekcyjnych z języka angielskiego.

OSOBY WDRAŻAJĄCE INNOWACJĘ :

Nauczyciel języka angielskiego mgr Justyna Piątek

IDEA INNOWACJI:

Innowacja pt. Angielski z TIKiem adresowana jest do uczniów klasy VI.

Głównym założeniem innowacji jest nauka języka angielskiego poprzez znane i lubiane przez uczniów narzędzia takie jak komputer, telefon, czy aparat fotograficzny.

W dzisiejszym świecie, w dobie komputerów, stałego łącza internetowego, telefonów   i innych elektronicznych nowinek, coraz trudniej przekonać uczniów do tradycyjnej formy uczenia się, która niejednokrotnie wydaje im się nudna. Skoro dzieci czy młodzież chętnie korzystają z tych komunikacyjnych wynalazków, dlaczego nie wykorzystać ich w procesie nauczania.

Pod pojęciem TIK (z ang. ICT) – technologii informacyjno – komunikacyjnej rozumiemy przetwarzanie, gromadzenie i przesyłanie informacji drogą elektroniczną. Podstawa programowa mówi m.in. o stwarzaniu uczniom warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji ze źródeł multimedialnych, jak również efektywnego posługiwania się technologiami informacyjnymi. Uczniowie dziś dysponują ogromną łatwością   w obsłudze różnych programów jak i posiadają swobodną orientację wśród nowinek technologicznych. Ponadto zdobyte przez uczniów przygotowanie informatyczne powinno ułatwić im zastosowanieTIK na zajęciach angielskiego. Poprzez zaproponowaną formę innowacji udostępniane będą autentyczne materiały, których oczywiście wybór odpowiadać będzie obowiązującym normom wychowawczym.

Technologia informacyjna daje możliwość zastosowania wielu dodatkowych strategii nauczania i uczenia się, co w wyniku pozytywnie wpływa na efektywność pracy i podnosi osiągnięcia szkolne. Przyczynia się to do szybkiej wymiany informacji, a także dzielenie się wiedzą   i doświadczeniami. Jest skuteczna w poszukiwaniu, selekcjonowaniu, gromadzeniu i przetwarzaniu informacji.

Metoda ta ma służyć zwiększeniu motywacji do nauki języka angielskiego i podniesieniu efektywności kształcenia z tego przedmiotu. Zdecydowanie poprzez TIK rozwinie się kreatywność uczniów, ale także chęć eksploracji i poszukiwań w zadaniach językowych. Ponadto poprzez interaktywne i multimedialne elementy lekcji wzbudzi się ciekawość, nawet tych najbardziej zniechęconych uczniów.

CELE INNOWACJI :

Cel główny:

Poprzez wykorzystanie technologii komunikacyjno - informacyjnej celem głównym jest przyswajanie i efektywniejsze opanowanie materiału z zakresu programowego klasy VI oraz zwiększenie motywacji do nauki języka angielskiego. Promowanie i rozwijanie wśród uczniów chęci do pogłębiania świadomości oraz potrzeby posługiwania się językiem angielskim w dzisiejszym świecie. TIK ma być narzędziem ułatwiającym osiągniecie zamierzonego celu.

Cele szczegółowe:

  • wykorzystywanie TIK dla podniesienia efektywności kształcenia z języka angielskiego;
  • samodzielne przyswajanie wiedzy i umiejętności z języka angielskiego
    z wykorzystaniem TIK (utrwalanie zagadnień leksykalno-gramatycznych, czytanie, słuchanie, pisanie, rozwijanie funkcji językowych itp.);
  • rozwijanie zainteresowań i umiejętności językowych ucznia, poprzez wykorzystanie TIK: projekty, konkursy, wystawy, itp.;
  • zapoznanie ucznia z zagrożeniami, które wynikają ze stosowania nowych technologii;
  • zapoznanie uczniów z problemem plagiatu i tworzeniem przypisów;
  • krytyczne korzystanie z informacji;
  • samodzielne korzystanie z informacji w sieci;
  • rozwijanie odpowiedzialności;
  • zwiększenie umiejętności w zakresie właściwego wykorzystywania informacji;
  • wyszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł;
  • umiejętność dokonywania wyboru miedzy różnorodnymi źródłami;
  • doskonalenie pracy w grupie;
  • podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców, dotyczącej stosowania TIK jako narzędzia pomocy dziecku w nauce języka obcego;
  • utrwalanie i poszerzenie materiału lekcyjnego, z wykorzystaniem edukacyjnych programów multimedialnych i/lub e-booków (stanowiących integralną część podręczników do języka angielskiego ) oraz edukacyjnych stron internetowych.

 

FORMY I METODY PRACY:

Metody pracy będą obejmować:

- pracę z komputerem

  • wyszukiwanie na stronach WWW informacji dotyczących różnorodnych tematów
    i treści;
  • wykorzystywanie audiobooków, e-booków, podkastów, blogów, filmów wideo, prezentacji multimedialnych itp.;
  • korzystanie ze słowników internetowych;
  • tworzenie bajek, komiksów w języku angielskim;
  • tworzenie gazetki szkolnej;
  • tworzenie plakatów;
  • tworzenie prezentacji ppt;
  • tworzenie filmików (drama, odrywanie ról);
  • czytanie e-booków i rozwiązywanie zadań;
  • zadania online – np. tworzenie AVATARÓW, które mówią w języku angielskim.

- używanie telefonów komórkowych w celach edukacyjnych zgodnie ze Statutem Szkoły.

- korzystanie z aparatów fotograficznych w celach edukacyjnych zgodnie ze Statutem Szkoły.

- używanie tabletów w celach edukacyjnych zgodnie ze Statutem Szkoły.

Formy pracy: praca indywidualna, w parach oraz w grupach

Środki dydaktyczne: tablica multimedialna, projektor, komputer, dostęp do Internetu, telefon, tablet, aparat fotograficzny, pendrive, CD

SPOSÓB REALIZACJI:

Realizacja innowacji odbywać się będzie w trakcie zajęć lekcyjnych z języka angielskiego dla klasy VI oraz w trakcie zajęć pozalekcyjnych takich jak: koło zainteresowań realizowanych w ramach godzin z art. 42 ust.2 pkt 2 Karty Nauczyciela.

W pierwszej kolejności zostanie założony klasowy e-mail, do którego mają dostęp wszyscy uczniowie. O jego istnieniu zostaną również poinformowani rodzice. Służy on nauczycielowi do przesyłania dodatkowych zadań, które należy wykonać i odesłać. Są to materiały do samodzielnej nauki, wybrane i pogrupowane według poziomów zaawansowania uczniów.

Ponadto mail jest źródłem ciągłego kontaktu: nauczyciel- uczeń, uczeń- nauczyciel. Kolejnym źródłem są materiały dostępne na szkolnej stronie oraz w Internecie: ciekawe gry językowe i zadania gramatyczne, których adresy internetowe zostaną rozesłane do uczniów. Ponadto pojawią się również dodatkowe materiały (dla chętnych, słabszych itp.), które będą przesłane drogą elektroniczną do całej grupy lub konkretnych osób.

PRZEWIDYWANE EFEKTY:

Uczniowie:

  • rozwiną umiejętności w płynniejszym posługiwaniu się językiem angielskim;
  • nabiorą większej świadomości językowej, co może przyczynić się do zmniejszenia stresu przed egzaminem szóstoklasisty;
  • wybiórczo i odpowiedzialnie będą korzystać z informacji umieszczonych w Internecie;
  • nabiorą umiejętności wykorzystywania zasobów Internetu do nauki języka angielskiego (słownik internetowy, ćwiczenia leksykalno – gramatyczne, gry edukacyjne itp.);
  • poprzez TIK rozwiną zainteresowania i chęć eksploracji zaproponowanych tematów lub konkretnych tematów wynikających z podstawy programowej, a będących treściami podręcznika;
  • wyćwiczą umiejętności pracy w parach lub grupach.

EWALUACJA:

Ewaluacja będzie przeprowadzona w formie:

  • obserwacji zachowań ucznia;
  • oceny umiejętności pracy w grupie (obserwacja, wywiad);
  • prezentacji samodzielnie stworzonych prac oraz ich jakości i ilości (komiksy, bajki, gazetki szkolne - wystawa, filmiki, prezentacje ppt – umieszczone na szkolnej stronie);
  • oceny poziomu wiadomości i umiejętności uczniów (analiza dokumentów);
  • oceny zastosowanej metody (ankieta).

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

Kamishibai – papierowy teatr

AUTORZY INNOWACJI : mgr Małgorzata Kocjan, mgr Hanna Matusiak,

                                         mgr Joanna Gil

RODZAJ INNOWACJI : programowa

CZAS TRWANIA INNOWACJI : rok szkolny 2015/2016

ZAKRES INNOWACJI:

Innowacją zostaną objęci wszyscy uczniowie klas I, II, III, Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Braciejówce. Będzie wdrażana podczas zajęć edukacyjnych z zakresu edukacji wczesnoszkolnej.

OSOBY WDRAŻAJĄCE INNOWACJĘ :

Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej:

mgr Małgorzata Kocjan, mgr Hanna Matusiak, mgr Joanna Gil

IDEA INNOWACJI:

Innowacja Kamishibai- papierowy teatr adresowana jest dla uczniów klas I-III. Kamishibai z japońskiego: kami- papier, shibai- sztuka, to w dosłownym tłumaczeniu papierowy teatr, teatr obrazkowy lub teatr ilustracji. To japońska forma opowiadania do dużych ilustracji, wykorzystująca kartonowe plansze z obrazkami i tekstem oraz drewnianą skrzynkę wzorowaną na parawanie z teatrzyków marionetkowych. Cały zestaw ilustracji umieszcza się w okienku rozłożonej skrzyneczki, ilustracjami w stronę widzów. Czytający opowiadanie ma tekst ilustracji przed sobą, zamieszczony na poprzedniej ilustracji.

Magia teatru polega przede wszystkim na bezpośrednim kontakcie z widzem. Na podobnej zasadzie działa Kamishibai- podczas opowiadania prowadzący cały czas ma kontakt z publicznością.

Podczas zajęć uczniowie zostaną zapoznani z historią Kamishibai oraz kilkoma opowiadaniami a w efekcie końcowym sami stworzą własne opowiadanie, wykonując ilustracje oraz zaprezentują swoje prace innym dzieciom. Opowiadania mogą powstać w oparciu o oryginalne pomysły, aktualne wydarzenia, przyjemne doświadczenia, czy tematy związane z programem nauczania.

Czytanie dzieciom rozbudza w nich ciekawość świata, pomaga im zrozumieć siebie i innych oraz wyrabia nawyk czytania. W Kamishibai możemy stosować alternatywną formę czytania, która umożliwia jeszcze większe pobudzanie wyobraźni dzieci.

Kamishibai to forma małego spektaklu teatralnego rozwijająca wyczucie języka, poszerza słownictwo a jednocześnie bawi i uczy, zabierając dzieci w podróż do magicznej krainy teatru i literatury jednocześnie.

CELE INNOWACJI :

Cel główny:

Głównym celem programu jest zapoznanie dzieci z Kamishibai oraz stworzenie własnego opowiadania i zaprezentowania go innym dzieciom.

Cele szczegółowe:

  • bogacenie słownictwa dzieci
  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności
  • doskonalenie sprawności słuchania, mówienia, czytania i pisania
  • wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za wspólną pracę
  • rozwijanie zdolności aktorskich i plastycznych
  • wdrażanie nieśmiałych uczniów do działania
  • wyzwalanie spontanicznej aktywności twórczej dziecka
  • umożliwienie przeżycia pozytywnych emocji

FORMY I METODY PRACY:

W czasie realizacji programu zastosowane zostaną metody i formy pracy zgodne z aktualnymi potrzebami i preferencjami uczniów. Przede wszystkim będą to metody aktywizujące.

Wykorzystane będą :

  • drama
  • gry i zabawy dydaktyczne
  • burza mózgów
  • ekspresje plastyczne i literackie
  • inscenizacje

Metody te zostaną uzupełnione metodami podającymi:

  • objaśnienia
  • pogadanka
  • opowiadanie
  • praca z tekstem.

Zajęcia prowadzone będą w formie pracy zespołowej lub pracy w grupach. Realizacja niektórych zadań przyjmie formę pracy indywidualnej dziecka.

SPOSÓB REALIZACJI:

Program realizowany będzie w klasach I-III. Zajęcia będą się odbywać w ramach zajęć edukacji wczesnoszkolnej. Dla każdej klasy przewidziano 10 zajęć. Na pierwszych zajęciach uczniowie zapoznani zostaną z historią Kamishibai oraz krótkim opowiadanie pt. Groszki. Planuje się zapoznać uczniów z 4 opowiadaniami: Groszki, Szukając Marudka, Legenda o Skarbniku, Mój przyjaciel Kemushi. Na kolejnych zajęciach uczniowie sami zadecydują jakie opowiadanie stworzą, a następnie będą pracować nad ilustracjami, tekstem oraz sposobem zaprezentowania własnego opowiadania. Ostatnie zajęcia to prezentacja własnych teatrzyków dla innych uczniów, dzieci z przedszkola a także rodziców.

PRZEWIDYWANE EFEKTY:

     Uczniowie:

  • zostaną zapoznani z japońską formą teatru obrazkowego Kamishibai
  • rozwiną swoją aktywność twórczą i wyobraźnię
  • wzbogacą zakres swojego słownictwa
  • udoskonalą technikę czytania, pisania oraz umiejętność opowiadania
  • wzmocnią poczucie własnej wartości
  • rozwiną zdolności aktorskie i plastyczne

EWALUACJA:

Aby przekonać się, czy zrealizowane zostały cele wychowawcze i edukacyjne a uczniowie opanowali wymagane umiejętności konieczne jest przeprowadzenie ewaluacji. W jej wyniku otrzyma się informacje niezbędne do oceny wartości merytorycznej i metodycznej programu.

  • Prezentacja własnych teatrzyków Kamishibai przez dzieci dla uczniów naszej szkoły, przedszkola i dla rodziców.
  • Wystawa wytworów plastycznych dzieci. Konkurs na najładniejszą ilustrację do opowiadania.

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

Akademia małego czytelnika

AUTORZY INNOWACJI : mgr Beata Furman

RODZAJ INNOWACJI : programowo-organizacyjna

CZAS TRWANIA INNOWACJI : rok szkolny 2015/2016

ZAKRES INNOWACJI:

Innowacją zostaną objęci uczniowie klas I, II, III, Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Braciejówce. Będzie wdrażana podczas zajęć edukacyjnych z zakresu edukacji wczesnoszkolnej w bibliotece wiejskiej w Braciejówce, która mieści się w budynku szkoły.

OSOBY WDRAŻAJĄCE INNOWACJĘ :

Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej: mgr Małgorzata Kocjan, mgr Hanna Matusiak, mgr Joanna Gil, mgr Beata Furman i mgr Agnieszka Bryzik - pracownik biblioteki wiejskiej w Braciejówce.

IDEA INNOWACJI:

Innowacja pt. Akademia małego czytelnika adresowana jest do uczniów klas I-III.

Czytelnictwo jako jedna z podstawowych aktywności człowieka zawiera w sobie ogromne walory wychowawcze. Literatura piękna kształtuje w człowieku poczucie piękna, dobra, prawdy, rozwija twórczą wyobraźnię. Wszystko, co za pośrednictwem słowa drukowanego pomaga młodemu człowiekowi zrozumieć świat i samego siebie, a także przygotować go do sukcesu w przyszłości, zawiera w sobie ogromny ładunek wychowawczy. To sprawia, że czytelnictwo jest bardzo ważnym mechanizmem oddziaływania wychowawczego na uczniów.

Edukacja czytelnicza we współczesnej szkole zajmuje bardzo ważne miejsce w całokształcie oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych. Zadaniem nauczycieli jest pieczołowite pielęgnowanie tego środka przekazu informacji. Nie wolno dopuścić, aby czytelnictwo zostało wyparte przez inne, bardziej nowoczesne i atrakcyjniejsze dla dziecka sposoby komunikowania się i przekazu wiadomości.

Niestety, dzisiaj, w dobie XXI wieku, w czasach telewizji, filmów video oraz gier komputerowych, coraz trudniej zachęcić przeciętnego ucznia do sięgnięcia po słowo pisane w postaci książki. Dlatego też współczesny nauczyciel staje przed problemem:  w jaki sposób rozwijać u dzieci zainteresowania czytelnicze.

Podstawowym założeniem programu jest włączenie uczniów w poczet czytelników biblioteki, zachęcanie ich do częstego i świadomego korzystania z wypożyczalni i czytelni. Ponadto, pokazanie dzieciom, że czytanie może być przyjemnością a nie nudą i przykrym obowiązkiem. Służy temu organizowanie zajęć w bibliotece, stwarzanie odpowiedniego klimatu podczas zajęć, poruszanie tematów o problemach dzieci, ich uczuciach, zachowaniu (elementy biblioterapii) oraz zaznajomienie dzieci z podstawowymi elementami wiedzy bibliotecznej i zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu.

CELE INNOWACJI :

Cel główny:

Głównym celem programu jest popularyzowanie czytelnictwa, stałe rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów, utrwalanie potrzeby stałego kontaktu z książką i czasopismem, poszerzanie zakresu wiadomości o otaczającym ucznia świecie, wzbogacanie czynnego słownika, ćwiczenie techniki czytania, wyrobienie umiejętności wyboru, oceny książki, wdrożenie do czytelnictwa nie tylko dla zdobywania wiedzy, ale i dla przyjemności.

Cele szczegółowe:

  1. Rozbudzanie chęci i motywacji do nauki:
  2. Kształtowanie i utrwalanie postaw twórczych:
  3. Kształcenie samoistne:
  4. Oddziaływanie terapeutyczne lektury:
  • budzenie i rozwijanie ciekawości poznawczej uczniów poprzezstworzenie im różnorodnych możliwości do bezpośredniego obcowania z książką,
  • budzenie zainteresowania lekturą jako źródłem potrzebnych informacji oraz inspiracją do zabawy i ciekawego spędzania czasu,
  • przybliżanie świata książek,
  • doskonalenie umiejętności korzystania z biblioteki.
  • wyzwalanie spontanicznej aktywności twórczej dziecka,
  • rozwijanie umiejętności realizowania własnych pomysłów,
  • rozwijanie myślenia i umiejętności twórczych,
  • rozwój wyobraźni, fantazji oraz ekspresji artystycznej w różnych dziedzinach,
  • stworzenie uczniom możliwości zaprezentowania swoich osiągnięć w różnych dziedzinach,
  • dostarczanie okazji do autokreacji ucznia.
  • podejmowanie przez ucznia coraz bardziej świadomych decyzji czytelniczych,
  • wyrobienie umiejętności wyboru i oceny książki,
  • rozwijanie języka ucznia, bogacenie zasobu leksykalnego czynnego i biernego,
  • nabywanie umiejętności interpretowania treści przeczytanego utworu,
  • ukazywanie wzorców właściwego zachowania,
  • kształcenie umiejętności empatycznego współdziałania w grupie,
  • wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za wspólną pracę,
  • uwrażliwianie na wartości kulturowe i rozbudzanie potrzeby stałego uczestnictwa w kulturze, uwrażliwienie na piękno języka literackiego,
  • umożliwianie uczestnictwa w wydarzeniach kulturowych.
  • wzmacnianie samooceny uczniów poprzez aktywizowanie do uczestnictwa w różnorodnych formach zajęć,
  • wzmacnianie i aktywizowanie uczniów słabszych i nieśmiałych,
  • kształtowanie i uświadamianie potrzeby dawania radości innym,
  • czerpanie radości ze wspólnie wykonanego zadania,
  • podtrzymywanie i utrwalanie więzi koleżeńskich pomiędzy dziećmi,
  • dostarczenie pozytywnych przeżyć emocjonalnych i estetycznych, pozwalających rozładować napięcia psychiczne.

FORMY I METODY PRACY:

Realizacja zadań programu edukacji czytelniczej wymaga od nauczyciela i uczniów dużej aktywności i stosowania różnorodnych form i metod pracy zgodnych z aktualnymi potrzebami i preferencjami uczniów. Na pierwszy plan wysuwają się więc zróżnicowane metody aktywizujące proces dydaktyczno – wychowawczy. W realizacji programu wykorzystywane będą:

  • gry i zabawy dydaktyczne,
  • ekspresja plastyczna i literacka,
  • inscenizacje,
  • drama,
  • granie ról,
  • konkursy czytelnicze,
  • wycieczki do Miejskiej Biblioteki Publicznej,

które łączyć się będą z metodami podającymi:

  • objaśnienia,
  • opowiadanie,
  • pogadanka.

Większość zajęć zostanie przeprowadzona w formie pracy zespołowej lub pracy w grupach, realizacja niektórych zadań przyjmie formę pracy indywidualnej dziecka.

Zainteresowania czytelnicze uczniów będą kształtowane poprzez:

  • wspólnegłośne czytanie ciekawych fragmentów lub całych książek,
  • nawiązywanie do osoby autora, poprzez napisanie listu bądź zorganizowanie wystawki książek,
  • przedstawienie sylwetek głównych bohaterów,
  • czytanie z podziałem na role, czy też inscenizowanie wybranych utworów lub ich fragmentów,
  • konkursy czytelnicze:
    - konkurs pięknego czytania,
    - konkurs w oparciu o znajomość lektury,
    - konkurs plastyczny na podstawie określonej książki,
    - konkurs recytatorski,
  • pisanie opowiadań na podstawie lektury, dopisywanie dalszych losów bohaterów,
  • udział w imprezach, konkursach, wystawach itp. organizowanych przez Miejską Bibliotekę Publiczną,
  • gry i zabawy czytelnicze-diagramy z ukrytymi tytułami, krzyżówki na podstawie treści utworów, zgaduj-zgadula, przyporządkowywanie autorów do tytułów itd.
  • prezentację własnej twórczości literackiej,

SPOSÓB REALIZACJI:

Program realizowany będzie w klasach I-III szkoły podstawowej. Zajęcia będą się odbywać w ramach zajęć edukacji wczesnoszkolnej, podczas uroczystości np.: pasowanie na czytelnika, dni książki itp. Dla każdej klasy edukacji wczesnoszkolnej przewidziano dziesięć spotkań w ciągu roku szkolnego ( 1 zajęcia w miesiącu) poświęconych tematyce czytelniczej i medialnej. Uczniowie wezmą również udział w organizowanych konkursach i warsztatach czytelniczych.

PRZEWIDYWANE EFEKTY:

     Uczniowie:

  • rozwiną zainteresowania czytelnicze,
  • utrwalą potrzebę stałego kontaktu z książką,
  • poszerzą zakres wiadomości o otaczającym świecie,
  • wzbogacą swój czynny słownik,
  • wyćwiczą techniki czytania,
  • wyrobią umiejętność wyboru, oceny książki,
  • zostaną wdrożeni do czytelnictwa nie tylko dla zdobywania wiedzy, ale i dla przyjemności.

EWALUACJA:

Aby przekonać się, czy zrealizowane zostały cele wychowawcze i edukacyjne, a uczniowie opanowali wymagane umiejętności przynajmniej na standardowym poziomie, konieczne jest przeprowadzenie ewaluacji. W jej wyniku otrzyma się informacje niezbędne do oceny wartości merytorycznej i metodycznej programu oraz wskazówki do jego modyfikacji.

Sposoby, środki i wskaźniki ewaluacji:

  •  obserwacja zachowań ucznia;
  • ocena ilości i jakości wytworów, prac uczniowskich;
  • ocena poziomu wiadomości i umiejętności uczniów, biorących udział w konkursach;
  • ocena aktywności czytelniczej uczniów (statystyki, ankieta);
  • ocena umiejętności interpersonalnych i pracy w grupie;
  • ocena atmosfery zajęć z edukacji czytelniczej; (po każdych zajęciach rozmowy   z uczniami na temat atmosfery zajęć).

 

 

INNOWACJA PEDAGOGICZNEA

Bliżej lasu

AUTOR INNOWACJI: mgr Anna Facler – Januszek

RODZAJ INNOWACJI: programowa

CZAS TRWANIA INNOWACJI: rok szkolny 2015/2016

ZAKRES INNOWACJI:

Program opracowanej innowacji pedagogicznej adresowany jest do uczniów klas IV – VI Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Braciejówce. Innowacja będzie wdrażana podczas zajęć pozalekcyjnych na kole przyrodniczym.

OSOBY WDRAŻAJĄCE INNOWACJĘ:

Nauczyciel przyrody mgr Anna Facler – Januszek oraz nauczyciele wychowawcy : Katarzyna Klich – Kura i Iwona Czopek.

IDEA INNOWACJI:

Istotnym założeniem innowacji jest, by poznawanie przyrody odbywało się przez interaktywne prowadzenie zajęć i nauczanie przez aktywne i twórcze doświadczanie przyrody. Lasy są bezcennym składnikiem środowiska, ukazującym ogromne bogactwo przyrodnicze, dlatego ideą innowacji jest popularyzowanie wiedzy z zakresu edukacji leśnej. Ważnym czynnikiem napisania programu były również walory przyrodnicze najbliższego środowiska szkoły, które stwarzają możliwość zdobywania ciekawych doświadczeń w kontaktach z przyrodą. Ponadto podczas realizacji programu będziemy korzystać z zaplecza współpracującego z nami Nadleśnictwa Olkusz i pracujących w nim specjalistów.

Wdrożenie w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Braciejówce planowanego programu pozwoli promować pożądane we współczesnym świecie postawy i zachowania proekologiczne, m.in. uświadomienie poczucia przynależności do środowiska i poczucie odpowiedzialności za jego stan, wyposaży uczniów w wiedzę i umiejętności z zakresu edukacji przyrodniczej. Być może zaproponowane rozwiązania staną się dla uczniów receptą na kształtowanie uczucia szacunku i umiłowania dla przyrody ojczystej.

CELE INNOWACJI:

Cel główny:

Ogólnym celem programu jest zaciekawienie uczniów światem przyrody poprzez poznawanie poszczególnych jej elementów oraz ich wzajemnych zależności.

Cele szczegółowe:

  • pogłębianie wiadomości dotyczących budowy i funkcjonowania ekosystemów leśnych,
  • wskazanie i zrozumienie wzajemnych zależności i relacji między organizmami w ekosystemie lasu,
  • uświadomienie znaczenia lasów dla funkcjonowania przyrody i życia człowieka,
  • poznanie współczesnych zagrożeń ekologicznych,
  • poznanie form ochrony przyrody będących w obrębie terytorialnym Nadleśnictwa Olkusz,
  • wypracowanie zachowań uczniów ukierunkowanych na ochronę środowiska leśnego,
  • uświadomienie konieczności przestrzegania norm i zakazów obowiązujących w lesie,
  • kształtowanie umiejętności kierowanej i spontanicznej obserwacji terenowej oraz umiejętności posługiwania się sprzętem obserwacyjnym i pomiarowym,
  • kształtowanie umiejętności poznawania przyrody poprzez eksperymentowanie, odkrywanie,
  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych uczniów i skłanianie do samodzielnego dostrzegania walorów przyrodniczych najbliższego regionu,
    • kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji i technologii informacyjnej.

FORMY I METODY PRACY:

Aby osiągnąć odpowiedni poziom zaangażowania uczniów w trakcie realizowania programu stosowane będą różnorodne metody i formy pracy. Zarówno metody jak i formy pracy dostosowane będą do zainteresowań i potrzeb poznawczych uczniów. Stosowane będą przede wszystkim strategie problemowe i metody aktywizujące. Pozwalają one traktować ucznia jako badacza problemów, korzystającego z różnych źródeł i uczenie przez stawianie pytań.

Mając powyższe na uwadze zastosowane zostaną następujące metody pracy:

  • doświadczenie,
  • eksperyment,
  • pomiar,
  • dyskusje dydaktyczne (debata, burza mózgów),
  • mapa myśli,
  • poster,
  • gry dydaktyczne,
  • metody audiowizualne, filmy przyrodnicze,
  • zajęcia terenowe,
  • spotkania, wywiady z przedstawicielem Nadleśnictwa Olkusz,
  • metody słowne (pogadanki, praca z książką, czasopismem).

SPOSOBY REALIZACJI:

Wprowadzenie innowacji zmierza do stworzenia uczniom możliwości bezpośredniego kontaktu z przyrodą, doświadczania i poznawania jej wszystkimi zmysłami a przede wszystkim jej samodzielnego odkrywania. Lekcje opierają się na połączeniu aktywności i pokazów   w sali dydaktycznej z zajęciami w terenie. Program ten daje uczniom możliwość realizowania własnych pomysłów i podejmowania prób zrozumienia funkcjonowania przyrody. Szczególny nacisk położony jest na praktyczne wykorzystanie wiedzy przyrodniczej oraz obserwacje, pomiary i doświadczenia. Nadrzędnym celem programu jest kształtowanie postawy szacunku wobec przyrody i wdrażanie uczniów do działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego.

PRZEWIDYWANE EFEKTY:

Uczeń:

  • zna wiadomości dotyczące budowy i funkcjonowania ekosystemów leśnych,
  • dostrzega, opisuje i wyjaśnia związki między ekosystemami leśnymi, człowiekiem i jego działalnością,
  • przeprowadza obserwacje terenowe i proste doświadczenia,
  • podaje przykłady przyrządów ułatwiających obserwację przyrody, opisuje ich zastosowanie, posługuje się nimi podczas prowadzonych obserwacji,
  • analizuje i interpretuje wyniki obserwacji terenowych środowiska leśnego oraz prostych doświadczeń,
  • przestrzega normy i zakazy obowiązujące w lasach,
  • wyjaśnia wpływ codziennych zachowań na stan środowiska,
  • proponuje działania służące poprawie stanu środowiska leśnego,
  • dostrzega walory przyrodnicze lasów najbliższego regionu,
  • korzysta z różnych źródeł wiedzy przyrodniczej i technologii informacyjnej.

EWALUACJA:

Ewaluacja będzie miała na celu sprawdzenie, czy realizacja programu przebiega zgodnie   z założeniami i czy uzyskiwane efekty spełniają oczekiwania programu. Ewaluacji programu podlegać zatem będą:

  • atrakcyjność programu dla uczniów,
  • różnorodność form i metod pracy,
  • zgodność realizacji programu z jego założeniami,
  • skuteczność programu.

W celu dokonania ewaluacji programu, na bieżąco zbierane będą informacje na temat jego realizacji: opinie uczniów i ich rodziców uzyskiwane podczas bezpośrednich wywiadów i obserwacji. Do dokonania oceny programu zostaną wprowadzone i wykorzystane następujące narzędzia badawcze: kwestionariusz ankiety, testy.

Wyniki przeprowadzonej ewaluacji będą opracowywane w formie raportu, który zostanie przedstawiony uczniom, rodzicom, radzie pedagogicznej.

Więcej artykułów…